Een optimale focus...

06/09/2020 - 15:53

In deze blog vertelt Ruth hoe ze tijdens het uitwerken van een nieuw traject voor studenten zelf zorgde voor een goede focus. Benieuwd? Lees dan zeker verder...

Tijdens de lock-downperiode hoorde ik van veel ouders hoe moeilijk het was voor hun kinderen om hun schoolwerk te organiseren, een planning te maken. Sommigen zaten eindeloos achter met hun opdrachten, anderen zaten uren te gamen en konden zichzelf niet motiveren om met hun werk te beginnen. Het was voor veel jongeren een periode van zoeken en wroeten. Ik hoorde veel ouders klagen over hun zoon of dochter die studeerden met hun computerscherm voor zich (en de nodige afleiding).

En ik dacht: zo jammer, dat veel jongeren niet weten hoe ze moeten studeren, hoe het sneller en efficiënter kan. Als jongeren dat nu al sneller zouden leren, als we hen al sneller kunnen leren hoe het anders kan? Hoe ze zich wél goed kunnen focussen? Want geloof me, het zijn zeker niet enkel de jongeren die het hier moeilijk mee hebben... Aandachtsmanagement wordt steeds belangrijker in de toekomst. Ik ben dan ook altijd blij als ik zie als onze kinderen écht gefocust met iets bezig zijn.

Toen ik zelf het nieuw traject voor studenten aan het voorbereiden was, probeerde ik alle tips toe te passen die ik vaak aan mensen geef in de praktijk. Wat ik precies deed?

  • Ik blokkeerde de blokken in mijn agenda dat ik zou werken aan mijn traject (liefst blokken van 3 uur om door te kunnen werken) EN ik hield rekening met mijn 'gouden uren'. Dit zijn de uren waarop je focus het beste is. In mijn geval in de voormiddag.
  • Ik maakte een overzicht van wat ik allemaal moest doen en stelde mezelf een deadline: ik wilde al mijn video's opnemen voor onze vakantie.
  • Ik maakte een tijdsinschatting.
  • Ik noteerde in die blokken wat ik concreet wilde doen.
  • Als ik klaar was met iets, kon ik het doorstrepen op mijn planning (dat vond ik nog altijd even leuk als vroeger:-))
  • Ik zorgde voor genoeg ontspanning (breinpauze) tussendoor: tasje koffie, een wandeling in het veld, muziek vollenbak en meezingen
  • Ik zorgde voor een 'jokerdag' (een extra dag of wat buffertijd voor als sommige dingen uitliepen).
  • Ik legde mezelf de limiet op om mijn visuals maar één keer te maken. Goed genoeg en niet perfect. Een uitdaging, want ik zag altijd nog wel iets dat anders of beter kon. Maar omdat ik weet dat ik mezelf daarin kan verliezen, was het nodig mezelf te limiteren.
  • Bij het maken van de video's nam ik alles op in één shot. Om diezelfde reden. Anders zou ik blijven opnemen en bij elke hapering of 'eu'. En als ik zelf tegen mensen zeg dat het niet perfect moet, wil ik dat zelf ook doen.

En ja hoor, het hielp enorm. Ik was enorm gefocust en had duidelijk mijn doel voor ogen. Ik denk dat ik nog nooit zo gefocust was dit jaar terwijl ik bezig was met het maken van mijn visuals, het opnemen van de video's, het bedenken hoe ik alles concreet zou vorm geven.

Een nieuw traject is altijd spannend. Maar ik ben trots dat ik eindelijk mijn spiksplinternieuw traject kan lanceren. Een traject voor jongeren die zoeken naar een optimale studiemethode en focus. Ik heb alles gebundeld in een (al zeg ik het zelf :-)) boeiend traject: al mijn expertise, mijn jarenlange ervaring in de praktijk met jongeren én de bijkomende literatuur die ik las.

Met dit traject wil ik het verschil maken voor jongeren die worstelen met:

  • startproblemen bij het studeren
  • het vinden van een goede studiemethode
  • een planning maken
  • lange tijd focussen
  • motivatieproblemen
  • twijfel en stress bij examens
  • hard studeren maar met weinig resultaat
  • een gebrek aan vrije tijd
  • ...

Benieuwd? Neem zeker een kijkje op

https://www.espazo.be/studiebegeleiding

Voor meer info kan je de blijmaker nog steeds contacteren op ruth@espazo.be

Zelf je focus versterken?

Dit is jouw kans!