05/10/2021 - 11:45
Heb je ook al vaak gedacht om te starten met een beloningssysteem als je kind moeilijk gedrag stelde? Of net niet?
Bij het begin van het schooljaar zie ik vaak dat er gestart wordt met beloningssystemen, thuis of op school.
Zaken die ik de afgelopen maand hoorde:
Belangrijk is hier al om op te merken dat een beloningssysteem vaak wordt verward met een bestraffingssysteem.
Heel vaak wordt er vanuit goede bedoelingen gestart met belonen. Je gaat er immers vanuit dat het moeilijk gedrag gaat verminderen en het goede gedrag gaat stijgen. Maar vaak werkt dit enkel op korte termijn. Kinderen gaan het goede gedrag stellen omwille van de beloning. Als de beloning stopt, stopt vaak ook het goede gedrag.
Persoonlijk ben ik er niet altijd een voorstander van. Zeker niet als het gaat over emotionele zaken. Want wat leer je aan een kind dat weent aan de schoolpoort en een smiley krijgt als het niet weent? Dat het niet mag wenen? Dat het de tranen moet inslikken? Wellicht is er een hele goede reden dat het kind weent en mogen die tranen er net wél zijn...
Als er moeilijk gedrag is, is het net belangrijk om achter het gedrag te kijken. Wat maakt dat dit kind weent? Hoe komt het dat een kind bepaald gedrag stelt?
Als je toch tijdelijk wil werken met een beloningssysteem thuis of in de klas, geef ik je graag deze 7 tips mee:
Benieuwd naar meer? Wil je weten hoe je talentgericht kan opvoeden en zo kan zorgen voor meer veerkracht en zelfvertrouwen voor je kind én hoe je meer verbinding kan creëren thuis? Schrijf je dan in voor mijn webinar!
Deze website maakt gebruik van cookies.