Voedingspsychologie

de link tussen voeding en hoe je je voelt

Voedingspsychologie

"Let food be thy medicine and medicine be thy food" (Hippocrates)

Eten is een noodzakelijk onderdeel van het leven, maar het is ook zó veel meer dan alleen het nuttigen van voedingsstoffen. Het heeft immers niet enkel een enorme invloed op onze algemene gezondheid, maar ook op hoe we ons voelen, hoe we denken én hoe we ons gedragen.

Nutritionele psychologie is een relatief nieuwe tak binnen de psychologie. Het is de wetenschap van de manier waarop voedingsstoffen invloed hebben op:

  • je stemming (somberheid, prikkelbaarheid,...)
  • je emoties (angst, verdriet, pijn,...)
  • je manier van denken (negatief denken, piekeren, laag zelfbeeld,...)
  • je gedrag (suikerverslaving, uitstelgedrag, slaapproblemen...)

In voedingspsychologie werken we dus aan 'hoe je je voelt' via voeding, voedingspatroon en (eventueel en enkel indien nodig via) voedingssupplementen.

De meeste mensen vinden het logisch dat voeding een invloed heeft op je gezondheid. Maar dat voeding ook een invloed heeft op je mentale gezondheid is (nog) minder bekend. Toch verschijnen er steeds meer artikels (ook in populaire tijdschriften) over deze link.

Enkele inspirerende artikels:

In de Verenigde Staten is voedingspsychologie al een gevestigde waarde. De American Psychological Association heeft de opleiding Nutritional Psychology die gegeven wordt aan de John F. Kennedy University (Californië) geaccrediteerd. De wetenschappelijke inzichten waarop dit model steunt, komen uit de fysiologie, biochemie, celbiologie, neuropsychologie en gastro-enterologie.

'Hetzelfde suikerrijke, industrieel geproduceerde voedsel dat in het Westen een epidemie van obesitas en diabetes heeft veroorzaakt, en heeft geleid tot een exponentiële toename van mensen met glutenintolerantie en maag- en darmziekten, levert ook een bijdrage aan de huidige toename van psychische aandoeningen.' (Henrik Ennart)

'Verkeerde voeding is stressvol voor het lichaam en put je energiereserves uit. Er zijn bewijzen dat bepaalde voedingssupplementen een gunstig effect hebben op herstel na burn-out.' (Annita Rogier)

Nutritionele psychologie ontwikkelt methoden om je stemming en emoties te optimaliseren via gezonde voeding.